Bränn mer fett!

Bränn mer fett!

Vill du öka din fettförbränning? Börja motionera!

– Vältränade människor har högre förbränning än andra, säger Yvonne Linné, läkare.

Vill du ha högre förbränning ska du satsa på att bygga muskler. Ju mer muskelmassa du har desto högre är din förbränning – dygnet runt.

– Det betyder inte att du behöver bli ett muskelberg. Ofta räcker det med att lägga på sig några få kilo i ren muskelmassa för att du ska märka stor skillnad, säger Yvonne Linné.

En kombination av konditions- och styrketräning är det bästa om du vill komma i form snabbt. Konditionen bränner mycket kalorier och styrketräning ger dig muskler, som i sin tur ökar din förbränning dygnet runt.

 

Förbränningen alltid igång

En seglivad myt är att förbränning bara sker när man motionerar. Det är fel

– Basalförbränningen är i gång dygnet runt, även om du bara ligger på sofflocket. Det går åt en hel del energi för att hålla kroppen igång. De inre organen ska fungera, hjärtat ska slå, hjärnan ska koppla och så vidare.

Basalförbränningen varierar något från person till person.

– Hur hög den är styrs delvis av arvsmassan. Två personer med samma längd och vikt kan ändå ha olika förbränning. Det kanske kan skilja 100 kalorier i vila per dag. De är inte mycket, men på ett år kanske det blir ett kilo.

Det som påverkar är bland annat hur bra kroppen är på att ta upp mat, lagra och förbränna den.

Vältränade högre förbränning

– Vältränade människor har större förbränning än andra. De har mer muskler och större lungkapacitet, vilket spelar in eftersom musklerna behöver syre för att fungera. Genom regelbunden träning håller du kroppen igång och skapar optimal förutsättning för fettförbränning.

Vissa sjukdomar påverkar ämnesomsättningen negativt och sänker basalförbränningen. Cirka 2–4 procent av alla svenskar drabbas. Man kan inte se att sjukdomen är vanligare bland överviktiga än andra.

LÄS MER PÅ VIKTKLUBB:

• Sant och falskt om fettförbränning

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0